JoMi Fotografie groep

Hoe maak ik het best een back-up?


 Arend Eyckerman

Hoe maak je best een back-up, in de cloud of toch maar op een aparte externe harde schijf? Enkele tips.

Iedereen die af en toe achter een computer zit, stelt zich vroeg of laat dezelfde vraag: wat als ik al mijn data kwijtspeel?
Geen enkel toestel, of het nu je desktop, laptop, tablet of smart Phone is, is onfeilbaar. Je computer kan ooit gewoon kapotgaan, ongelukjes kunnen zich voordoen en in sommige gevallen kunnen al jouw gegevens versleuteld worden bij een ransomware-aanval. De kans is dus groot dat je ooit wel eens ergens gegevens verliest en het zou natuurlijk niet leuk zijn als je al je belangrijke bestanden of vakantiefoto’s met een sterke emotionele waarde zo in rook ziet opgaan. Naast de kans om je gegevens kwijt te spelen zijn er nog andere redenen waarom je soms een back-up nodig hebt. Als je je computer bijvoorbeeld wil formatteren, dan heb je een kopie van alle data nodig zodat je ze daarna terug mooi kan installeren.

Gelukkig zijn er allerlei oplossingen die ons kunnen helpen met het opslaan van onze favoriete gegevens. We maken om te beginnen zelf steeds vaker gebruik van Cloud diensten zoals Google Drive om veel van onze bestanden op te slaan, maar daar kunnen we helaas niet altijd op vertrouwen. Soms hebben we gewoon te veel bestanden voor de beperkte gratis opslaghoeveelheid die Google ons aanbiedt en hebben we geen zin om een betalende abonnee te worden.
De kans bestaat ook dat we met bestanden werken die niet zomaar verspreid mogen worden, dus die plaatsen we om veiligheidsredenen al niet zo graag in de cloud.

Bij het maken van een back-up moet je weten wat je allemaal wil opslaan. Persoonlijke gegevens, waaronder al je documenten, video’s, foto’s en soms ook muziek, krijgen hier voorrang. Programma’s kan je doorgaans gewoon opnieuw downloaden en installeren, dus daar moet je je niet te veel zorgen over maken. Hier tonen we je enkele verschillende manieren waarop je jouw gegevens kan opslaan, zodat je je nooit zorgen moet maken dat je iets van gegevens kwijt bent.

“Back-ups zijn broodnodig, en je hebt er nooit genoeg.”  


Harde schijven zijn de makkelijkste oplossing, maar hardware blijft kwetsbaar.

Externe harde schijf

Externe schijven zijn waarschijnlijk de makkelijkste oplossing die je kunt terugvinden. Je moet ze gewoon met je computer of laptop verbinden. Je kiest welke bestanden je wilt overzetten en klaar is kees. Dit soort harde schijven zijn doorgaans snel, goedkoop en draagbaar, wat ze mobiel en handig maakt. Omdat je van een fysieke drager gebruikmaakt, bestaat natuurlijk ook wel de kans dat je deze kwijtraakt of beschadigt. Draag er dus zeker zorg voor.
Gebruikers van Windows 8 en 10 kunnen bij de instellingen ook opties terugvinden om back-ups van hun bestanden te maken op externe schijven. MacOS heeft als tegenhanger Time Machine.


Windows komt met zijn eigen ingebouwde manier om back-ups te maken van je bestanden.

Cloud

Zoals we reeds aanhaalden, kan je ook gebruikmaken van cloud toepassingen om je gegevens veilig te stellen.

Er zijn online meerdere gratis diensten te vinden die je een bepaalde hoeveelheid opslagruimte aanbieden waar je mee aan de slag kan, waaronder Dropbox, Microsoft OneDrive en Google Drive. Maar deze diensten zijn niet gemaakt om als back-up te dienen. Ze geven je toegang tot een cloud-map die je in jouw systeem kan integreren. Daar kan je dan alle gegevens in opslaan die je ook via andere apparaten wil kunnen bereiken. Hoe dan ook worden jouw gegevens ergens veilig opgeslagen zodat je ze later terug kan oproepen. Voor jou als gebruiker is er dus weinig verschil.

Deze gratis diensten komen natuurlijk wel met een groot nadeel: je krijgt slechts een beperkte hoeveelheid opslagruimte.
Die kan je wel uitbreiden als je een betalend abonnement neemt. Als je niet wil betalen, denk dan goed na over welke bestanden het meest waardevol zijn en een plaatsje verdienen in je cloud.

Onlinediensten

Er zijn ook bedrijven die onlineback-updiensten leveren. Tegen een maandelijkse of jaarlijkse kost kan je alle gegevens van je computer(s) op hun servers opslaan. Enkele grote voorbeelden hier zijn IDrive en Backblaze. Je betaalt natuurlijk een jaarlijkse prijs om jouw back-up online te houden, maar je krijgt er ook wel toegang mee tot veel grotere opslagruimtes dan bij andere opties. Daarnaast heb je net als bij de cloud van overal toegang tot je gegevens en hoef je je geen zorgen te maken dat je ooit je harde schijf kwijtspeelt. Dit is vaak de duurdere oplossing, maar ook een handigere.

Combineren

De bovenstaande methodes zijn allemaal uitstekend om een kopie van je gegevens mee op te slaan, maar als je met mensen praat die ooit al eens gegevens zijn verloren, dan zullen ze je allemaal hetzelfde zeggen: vertrouw niet op één enkele methode. Als je met bestanden werkt die kost wat kost niet verloren mogen gaan, dan is het belangrijk om deze op zo veel mogelijk manieren veilig te stellen. Dit lijkt soms veel werk, maar bij computers kan je nooit voorspellen wanneer je in de problemen komt. Ook je back-up is niet onfeilbaar en kan het begeven. Op onze redactie is iedereen alvast eensgezind: als het zover is, dan heb je maar best meerdere opties achter de hand.


Als het noodlot uiteindelijk toeslaat, dan ben je maar best voorbereid.